.:: Golongan Yang Tidak Dipandang Allah ::.

Assalamualaikum wrt wbt...Salam kasih sayang buat semua. Kebelakangan ini sering terlintas dibenak saya untuk menulis tentang sikap dermawan yang suka memberi, tetapi diirigni bersamanya publisiti tentang apa yang didermakan.

Jika kita renung sejenak, adakah sesuatu pemberian yang disertai dengan rasa berbangga2 dan angkuh akan diterima oleh Allah s.w.t? Di tambah pula dengan sikap yang suka menghebahkan serta mengungkit2 di atas sesuatu pemberian, semestinya kita mengatakan amalan sedemikian tampak gah di mata insan, tetapi sebenarnya tidak di sisi Tuhan. Mereka inilah merupakan salah satu
golongan yang tidak akan dipandang Allah s.w.t di akhirat kelak.

Mengungkit-ungkit pemberian adalah perbuatan yang terkeji, kerana pada kebiasaannya perbuatan ini terjadi dari kebakhilan, sombong takbur dan lupa kepada anugerah Allah Subhanahu wa Ta‘ala. Perbuatan mengungkit-ungkit pemberian ini termasuk dalam dosa-dosa besar. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

ثَلاَثَةُ لاَ يُكَلِّمُهُمُ اللهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الْمَنَّانُ الَّذِي لاَ يُعْطِي شَيْئًا إِلاَّ مَنَّهُ وَالْمُنَفِّقُ سِلْعَتَهُ بِالْحَلِفِ الْفَاجِرِ وَالْمُسْبِلُ إزَارَهْ
(رواه مسلم)

Maksudnya: “Tiga golongan manusia yang Allah tidak akan berkata-kata kepada mereka pada Hari Kiamat (mereka ialah): Pengungkit yang dia tidak akan memberikan sesuatu melainkan diungkit-ungkitnya, dan orang yang melariskan barangannya dengan sumpah dusta, dan orang yang melabuhkan kainnya.”
(Hadits riwayat Muslim)
Perbuatan mengungkit-ungkit pemberian itu juga menyebabkan rosaknya pahala pemberian itu, sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:
Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan perkataan membangkit-bangkit dan (kelakuan yang) menyakiti, seperti (rosaknya pahala amal sedekah) orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia (ria), dan ia pula tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat.”
(Surah al-Baqarah: 264)

Comments :

1
abdills said...
on 

Bagus,sebuah blog yang baik.
Mintak izin share.